Aktualności

Aktualności Warbud

2025-03-21
VINCI Construction Polska na Konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo

16. edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo odbyła się 17 marca 2025 r. w Warszawie. Goszczono na niej czołowych przedstawicieli branży budowlanej, którzy mieli okazję uczestniczyć w 4. panelach dyskusyjnych oraz licznych case study.
Inwestycje Strategiczne i Debata Liderów polskiego budownictwa
W panelu poświęconym Inwestycjom Strategicznym i Debacie Liderów polskiego budownictwa udział wzięli: Nicolas Dépret - Prezes Zarządu VINCI Construction Polska, WARBUD i spółek EUROVIA w Polsce; Stefan Bekir Assanowicz - Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny, Grupa Trakcja; Dariusz Blocher - Członek Rady Nadzorczej Unibep; Jorge Calabuig Ferre - Prezes Zarządu, Mostostal Warszawa, Łukasz Marcinkiewicz - Country Manager Poland w Hill International, Janusz Władyczak - Prezes Zarządu KUKE, oraz Paweł Woźniak - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
W swoim przemówieniu Nicolas Dépret podkreślił brak strategii i priorytetowych kierunków rozwoju branży wytyczonych przez Rząd RP:
- Polska jest od kilku dekad największym rynkiem budowlanym w Europie. Patrząc na statystyki, w okresie 5 lat jesteśmy raz w kryzysie, a raz w boomie. A boom to nic innego, jak inny rodzaj problemu. Dla firm, które mają potencjał rozwoju, które widzą potrzeby i wiedzą, co mogą oferować na rynku, problematycznym jest zwymiarowanie potencjału, który musi być odporny w czasie kryzysu i który można wykorzystać w momencie boomu. Nasza Grupa ma ogromny potencjał, realizujemy różne inwestycje wewnętrzne, które pozwalają ten potencjał rozwijać, ale też dostosowujemy nasze możliwości do realiów rynku.
- Mówiąc o perspektywach na przyszłość, wciąż nie znamy strategicznej wizji rynku budowlanego w Polsce, nie wiemy jak ma wyglądać branża budowlana, by realizować potrzeby kraju nie tylko teraz, ale i za 20 lat. Nie ma uniwersalnego potencjału do budowania wszystkiego. Potrzebujemy konkretnych informacji i wyznaczenia kierunków przez decydentów, by rozwijać kompetencje, które pozwolą nam później realizować potrzeby kraju. Potrzebna jest strategiczna rozmowa na najwyższym poziomie władzy, by określić priorytety - co chcemy rozwijać w kraju, jaką branżę chcemy mieć.
Rozmawiano o inwestycjach publicznych, które w kontekście spowolnienia gospodarczego mogą pełnić funkcję koła zamachowego gospodarki, o szansach i zagrożeniach dla kontynuacji strategicznych projektów infrastrukturalnych, a także o sytuacji polskiego rynku budowlanego pod wpływem KPO. Nie zabrakło tematyki infrastruktury krytycznej z perspektywy bezpieczeństwa narodowego i odporności na cyber zagrożenia i ataki fizyczne, a także tematyki CPK.
Infrastruktura drogowa z głosem EUROVIA Polska
W panelu poświęconym ,,Infrastrukturze drogowej’’ głos zabrał Kamil Simka - Dyrektor Zarządzający i Wiceprezes Zarządu EUROVIA Polska, podkreślając m.in. aspekt planowania na rynku samorządowym.
- Brakuje wiedzy długofalowej o inwestycjach, które będą realizowane. Planowanie jest niezwykle ważne dla branży. Wykonawcy muszą się przygotować, zaplanować wykorzystanie zasobów i środków, ale także budowę tych zasobów, co wiąże się z wysokimi kosztami. Zaznaczył on potrzebę dzielenia się dobrymi praktykami na linii zamawiający-projektanci-wykonawcy oraz znaczenie standaryzacji na etapie realizacji i utrzymania jako jednego z elementów obniżających koszty budowy. Przyjętą powszechnie koncentrację jedynie na kryterium ceny, uważa za błędną:
- Istnieje kryterium kosztu, do którego się nie odnosimy, do cyklu projektu, który uwzględniałby zarówno koszty budowy, jak i koszty eksploatacji. Jest to przypisane w głównej mierze dla zamawiającego lub projektanta. Bardzo rzadko wykorzystywana jest wiedza wykonawców w zakresie obniżania kosztów życia całego projektu. Dziś skupiamy się wyłącznie na koszcie wybudowania, więc posługujemy się kryterium ceny. Tymczasem wykonawca ma wiedzę, jak całkowite koszty cyklu projektu optymalizować, co nie zawsze oznacza, że trzeba wybudować taniej. Można wybudować drożej po to, żeby eksploatować taniej, a z drugiej strony zapominamy o tym, że cały czas można jeszcze budować taniej z wykorzystaniem materiałów z recyklingu.
Dyskusje w tym panelu skupiały się wokół przyszłości budownictwa drogowego w kraju, rozwoju sieci, priorytetowych projektów oraz kluczowych trendów w sektorze drogowym. Poruszano tematykę kalkulacji kosztów związanych z eksploatacją, utrzymaniem, remontami i modernizacją dróg i mostów w kontekście uwarunkowań środowiskowych i bezpieczeństwa. Nie zabrakło rozmów o jakości, innowacyjności materiałów budowlanych oraz źródłach finansowania budownictwa drogowego. Jako przykład sprawnego finalizowania projektów i dobrej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym, przywołano formułę PPP. Ciąg zagadnień przedyskutowanych na forum ekspertów zamknęła dyskusja o roli samorządów w rozwoju sieci drogowej, mobilności i bezpieczeństwie ruchu na drogach lokalnych.

Serwis internetowy www.warbud.pl wykorzystuje pliki cookies w celu umożliwienia i ułatwienia Ci korzystania z jego zasobów. W ustawieniach przeglądarki można w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące cookies.s Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego urządzenia końcowego. Szczegółowe informacje o celu używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.
nie pokazuj więcej tego powiadomienia