Aktualności

Aktualności Warbud

2021-07-20
Warbud przebuduje most drogowy w Kostrzynie nad Odrą

Inżynierowie z Warbudu przebudują most drogowy na Warcie w Kostrzynie nad Odrą. Umowa zawarta została 16 lipca 2021 r. Dokument z ramienia Warbudu podpisał p. Zenon Kozdrowicki, Z-ca Dyrektora ds. Produkcji. Inwestycję realizuje Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie, przy wsparciu Sweco Polska Sp. z o.o. jako Inżyniera-Konsultanta. Przedsięwzięcie finansują Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Bank Rozwoju Rady Europy, przy wsparciu środków z Funduszu Spójności oraz budżetu państwa.

Celem projektu jest ochrona przeciwpowodziowa mieszkańców dorzecza Odry i dorzecza górnej Wisły oraz unowocześnienie infrastruktury drogowej. Zadanie realizowane w formule wybuduj („czerwony” FIDIC), ma zostać ukończone w 2023 r.

Zakres zadania

W ramach kontraktu Warbud rozbierze istniejący most drogowy i w jego miejsce wybuduje nowy o długości 300 mb z lepszymi parametrami nośnymi. Nowa konstrukcja będzie wyższa, dzięki czemu przepłyną pod nim barki czy lodołamacze o większych gabarytach.

Aby utrzymać ciągłość ruchu drogowego, nasi inżynierowie wybudują most tymczasowy o łącznej długości 240 mb i utrzymają go przez cały czas trwania budowy. Będzie to konstrukcja typu Baileya, tj. rodzaj przenośnego stalowego mostu kratownicowego zaprojektowanego w czasie II wojny światowej dla wojskowych jednostek inżynieryjnych. Przebudowany zostanie także układ drogowy, w tym kolizje i sieci podziemne, w obrębie dojazdów do tego mostu.

Konstrukcja nowego mostu

Docelowy most to konstrukcja trójprzęsłowa o łącznej długości 300 mb, gdzie główne przęsło nurtowe ma długość 150 mb. Jest to most typu extradosed, który łączy ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej (przekrój skrzynkowy w całości betonowy). W mostach tego typu część kabli sprężających prowadzona jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią funkcję tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł tego typu mostów wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Cięgna sprężające zakotwione w belce pomostu biegną pod małym kątem i przechodzą przez niewysoki pylon, po czym wracają do płyty w prześle po drugiej stronie pylonu.

Niskie pylony pozwalają zmniejszyć kapitałochłonność obiektu nawet o 30% w stosunku do mostów podwieszonych. Dodatkowo rozwiązanie to zmniejsza czas budowy i minimalizuje problemy technologiczne związane z wykonywaniem wysokich pylonów. Biorąc pod uwagę atrakcyjność architektoniczną, konstrukcje typu extradosed znacznie przewyższają mosty belkowe. Wyglądem przypominają mosty podwieszane, gdzie ustrój nośny można uważać za pośredni między ustrojem belkowym a wantowym.

Umowny początek budowy takich mostów datuje się na 1988 r., kiedy to francuski inżynier Jacques Mathivat zaproponował nowy typ mostów z betonu sprężonego. Pomysłodawca mostów extradosed dowodził, że są one naturalną kontynuacją mostów sprężonych (belkowych), wynikającą z lepszego poznania pracy ich konstrukcji. Przęsło nurtowe zostanie wykonane w technologii wspornikowej budowy mostów (z wykorzystaniem wózka nawisowego).

Projektantem mostu jest firma Sweco Polska Sp. z o.o.

Serwis internetowy www.warbud.pl wykorzystuje pliki cookies w celu umożliwienia i ułatwienia Ci korzystania z jego zasobów. W ustawieniach przeglądarki można w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące cookies.s Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego urządzenia końcowego. Szczegółowe informacje o celu używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.
nie pokazuj więcej tego powiadomienia